-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)
-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43401 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:26

چرا اسلا م بر كنيزان لازم ندانسته است كه داراي حجاب باشند، در حالي كه ميدانيم حجاب موجب شخصيت زن است؟

براي ترك گناه و عدم آلودگيبه آن راه هاي گوناگوني وجود دارد:

1ـ توبه ، به معناي بازگشت از گناه و پشيماني از نافرماني خدا.

اركان توبه سه چيز است:

الف) علم و شناخت به اين كه در گذشته نافرماني كرده است،

ب) پشيماني قلبي از اعمال زشت و گذشته،

پ) تصميم جدّي و قاطع بر ترك آن در آينده وجبران گذشته،(1)

2ـ يكي ديگر از راه هاي ترك گناه، اراده و تصميم قاطع است؛ يعني مردانه تصميم بگيرد ديگر گرد گناه نگردد.

3ـ سومين راه ترك، توجّه به آثار سوء گناه است. بداند گناه آثار سوء زيادي دارد، از جمله:

الف) عمر را كوتاه مي كند.

امام صادق (ع) مي فرمايد: من يموت بالذنوب اكثر مما يموت بالأجال؛ آن ها كه در اثر گناه مي ميرند، بيش از آن هايي هستند كه به اجل طبيعي از دنيا مي روند.(2)

در حديث ديگر فرمود: كار بد در فناي انسان از كارددر گوشت سريع تر اثر مي گذارد.(3)

ب) توفيق انجام كارهاي خير را سلب مي كند، امام صادق (ع) مي فرمايد: ان الرجل يذنب الذنب فيحرم صلوهْْ الليل ؛ گاهي انسان گناه مي كند كه در نتيجه از اعمال نيكي مثل نماز شب باز مي ماند.(4)

پ) موجب بي ايماني مي شود. گناه همچون بيماري خوره به جان انسان مي افتد و روح ايمان را مي خورد و از بين مي برد. كار گناهكار به جايي مي رسد كه سر از تكذيب آيات الهي در مي آورد. بالاتر اين كه او را به استهزا و تمسخر پيامبران و آيات الهي وا مي دارد و به مرحله اي مي رسد كه ديگر پند و اندرزي در او اثر ندارد.

نمونه اش يزيد است كه وقتي سر مقدس ابا عبدالله (ع) را پيش خود ديد، مغرورانه گفت: خاندان هاشم با مقام و موقعيت بازي كردند و دين را وسيلة سلطنت خود قرار دادند و ديني در كار نبود!

حضرت زينب (س) به يزيد فرمود: اگر تو با اين اشعار كفر آميز، اسلام و دين و ايمان و نبوّت را انكار مي كني، جاي تعجّب نيست. اين همان چيزي است كه خداوند فرمود: مجرمان و گناهكاران سرانجام ما را تكذيب مي كنند.(5)

ت) حس تشخيص انسان را از بين مي برد و روي درك و فهم آدمي اثر مي گذارد و تدريجاً آن را زايل مي كند.

هر قدر در اين راه فراتر رود، پرده هاي غفلت بر دل و چشم و گوش او محكم تر مي شود. سرانجام كارش به جايي مي رسد كه چشم دارد ، ولي نمي بيند؛ گوش دارد، ولي نمي شنود و دريچة قلب او به روي همة حقايق بسته مي شود و حس تشخيص را كه برترين نعمت الهي است، از آدمي مي گيرد. آية و اولئك الّذين طبع الله علي قلوبهم و سمعهم و ابصارهم.(6) به اين مطلب اشاره دارد.

ث) قلب را فاسد مي كند. رسول خدا(ص) فرمود: كثرهْْ الذنوب مفسدهٌْْ للقلب؛ گناهان زياد قلب را فاسد مي كند.(7)يكي از مؤثرترين راه هاي ترك گناه، توجه به آثار گناه و عاقبت كار است.

1.جمعي از نويسندگان، تفسير نمونه، ج 2، ص 96.

2. محدّث قمي ، سفينهْْ البحار، ج 1، ص 488.

3. همان.

4. همان.

5. روم (30) آيه 10.

6. نحل (16) آيه 108.

7. درالمنثور، سيوطي، ج 6، ص 326، طبق نقل نمونه، ج 26، ص 266.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.